رنو تلیسمان

رنو تلیسمان زبان طراحی جدید رنو را به‌بهترین شکل نشان می‌دهد. این خودرو ظاهری کاملا متمایز دارد و چراغ‌های جلو و عقب خاص آن، تلیسمان را تبدیل به‌خودرویی زیبا در خیابان‌ها کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار سدان‌های متوسط یکی از پرطرفدارترین سگمنت‌ها در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است. محصولات این کلاس معمولا موتورهایی با مشخصات متوسط به‌بالا، فضای کابین جادار و امکاناتی متوسط و گاهی متوسط به‌بالا را ارائه می‌دهند. با سابقه‌ترین خودرو این کلاس در کشور، تویوتا کمری است که نسل‌های مختلف آن همگی از محبوبیت زیادی در بازار برخوردار هستند. کمری به‌خصوص از مدل سال ۲۰۰۷ به‌بعد خود به‌صورت گسترده‌ای توسط ایرتویا عرضه شد و همین سبب شد به‌یکی از سدان‌های خوشنام و محبوب بازار تبدیل شود.

امروز نیز به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو و حضور همه‌جانبه خودروهای چینی با نام و نشان‌های مختلف، ارزش یک تویوتا کمری بیش از پیش خود را نشان می‌دهد؛ مخصوصا کمری نسل XV50 که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به‌بازار عرضه می‌شد. ایرتویا اما با شرکت زیرمجموعه خود یعنی نگین‌خودرو، خودرو دیگری را در بازار ایران عرضه کرد که سر و صدای زیادی به‌پا کرد و نامش رنو تلیسمان بود. رنو تلیسمان در مدل‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در بازار عرضه شد و مشخصات آن درمقایسه با دیگر رقبای خود بسیار قابل توجه بود. با این وجود کمری با وجود سن و سال بیش‌تر، رقیب ضعیفی برای تلیسمان نیست و از سویی تلیسمان نیز با همه جذابیت‌هایش خودرو بی‌نقصی به حساب نمی‌آید.

مقایسه طراحی رنو تلیسمان با تویوتا کمری
رنو تلیسمان زبان طراحی جدید رنو را به‌بهترین شکل نشان می‌دهد. این خودرو ظاهری کاملا متمایز دارد و چراغ‌های جلو و عقب خاص آن، تلیسمان را تبدیل به‌خودرویی زیبا در خیابان‌ها کرده‌اند. این خاص بودن درون کابین حتی نمود بیش‌تری دارد؛ به‌طوری که کابین این خودرو بدون شک مدرن‌ترین کابین در این کلاس است. رنو سعی کرده تا حد امکان کلیدهای داخل کابین را کاهش دهد و به‌همین دلیل یک نمایشگر عمودی لمسی روی کنسول مرکزی وجود دارد که همه کنترل‌ها از طریق آن انجام می‌شود. پشت آمپرها نیز دیجیتالی هستند و امکان شخصی‌سازی آن‌ها وجود دارد که در این کلاس متداول نیست.تویوتا کمری در ظاهر خودرویی بسیار ساده است و ظاهر آن چندان جذابیتی برای خریداران جوان ندارد. البته نمی‌توان به‌طراحی تویوتا کمری ایراد گرفت؛ چراکه به‌هر حال از نظر سنی نیز قدیمی‌تر از رنو تلیسمان است. این سادگی درون کابین خودرو نیز دیده می‌شود. چراکه کمری نه‌تنها طراحی ساده و بی‌آلایشی در کابین دارد، بلکه امکانات آن نیز درمقایسه با تلیسمان بسیار کم‌تر است. در کمری از گرمکن و سردکن صندلی، پشت آمپر دیجیتال و حتی روکش چرمی صندلی‌ها خبری نیست؛ درمقابل تویوتا کمری فضای داخلی جادار و راحتی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و کیفیت مونتاژ و مواد آن نیز بسیار خوب است.

مقایسه فنی رنو تلیسمان و تویوتا کمری
برگ برنده تلیسمان در زیر کاپوت این خودرو است؛ موتور ۱.۶ لیتری توربو این خودرو که با نیسان جوک توربو یکسان است، می‌تواند ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند و نیروی موتور با استفاده از گیربکس شش‌دنده دوبل کلاچ به‌چرخ‌های جلو ارسال می‌شوند و می‌توانند شتاب تلیسمان را ظرف ۷.۷ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسانند.
زیر کاپوت تویوتا کمری یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس‌طبیعی وجود دارد که می‌تواند ۱۸۱ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند و نیروی آن از طریق گیربکس شش‌دنده خودکار به‌چرخ‌ها ارسال می‌شود. اگرچه تویوتا مقداری از رنو تلیسمان ضعیف‌تر است، اما به‌هیچ‌وجه خودرو تنبلی نیست و اتفاقا شتاب خوبی هم دارد. نقطه‌قوت تویوتا کمری درمقایسه با رنو، راحتی سواری و نرمی سیستم تعلیق این خودرو است. از سویی موتور تنفس‌طبیعی و گیربکس اتوماتیک ولی معمولی کمری، در درازمدت قابلیت اطمینان و هزینه بسیار کم‌تری درمقایسه با مجموعه فنی پیچیده رنو دارد.

جمع‌بندی
تویوتا کمری و رنو تلیسمان هر دو در یک کلاس قرار دارند و از نظر قیمتی نیز در یک رده طبقه‌بندی می‌شوند. با این وجود تفاوت‌های بنیادی بین این دو خودرو نیز زیاد است و مشتریانی کاملا متفاوت از هم دارند. بحث این‌که یک رنو تلیسمان کم‌کارکرد انتخاب بهتری است یا یک تویوتا کمری با کارکرد بالا، به‌خدمات دو خودرو هم بستگی دارد. با این‌که خدمات‌دهنده دو خودرو به‌نوعی یک شرکت است، اما گستردگی خدمات تویوتا و قیمت مناسب قطعات آن با رنو تلیسمان قابل مقایسه نیست. از سوی دیگر رنو تلیسمان با توجه به‌مشخصات و موتور توربویی که دارد، بدون شک دفعات بیش‌تری به‌تعمیرگاه مراجعه خواهد کرد. به‌این ویژگی‌ها، کم‌استهلاکی و دوام فوق‌العاده تویوتا را نیز باید اضافه کنید.
مساله‌ای که باقی می‌ماند انتظار مشتری از خودروهاست. مشتریانی که خودرویی مدرن، با طراحی به‌روز و امکانات زیاد بخواهند بدون شک باید تلیسمان را انتخاب کنند. از نظر توانایی‌های حرکتی نیز در نبود خودروهای شش سیلندر، تلیسمان یکی از خودروهای سریع این کلاس است؛ اما باید در نظر داشت که کیفیت سواری آن نیز کمی خشک و اسپرت است و تعریف چندانی ندارد. نقاط قوت تلیسمان عبارتند از شتاب خوب، امکانات زیاد، طراحی مدرن، صندوق بزرگ و مصرف سوخت پایین. از نقاط منفی این خودرو باید به‌خشکی سواری، کمبود قطعات یدکی در بازار آزاد و فضای کابین کوچک‌تر از رقبا اشاره کرد. در سمت مقابل، تویوتا کمری قرار دارد که شاید خودرویی به‌قدرت تلیسمان نباشد، اما همچنان قوای فنی رضایت‌بخشی دارد و البته راحتی آن بی‌مانند است و شاید تنها نیسان تیانا را بتوان از آن راحت‌تر دانست. نقاط قوت کمری عبارتند از استهلاک بسیار پایین، مصرف سوخت کم، گستردگی خدمات، برند معتبر و خوشنام، تعلیق نرم و کیفیت ساخت بالا. از نقاط ضعف این خودرو نیز می‌توان به‌امکانات رفاهی کم و طراحی نه‌چندان جوان‌پسند آن اشاره کرد. این موارد، تویوتا کمری را بیش‌تر به‌خودرویی مناسب برای افرادی تبدیل می‌کند که به‌یک سدان راحت و کم‌دردسر برای استفاده روزمره نیاز دارند تا جوانانی که به‌دنبال یک سدان مدرن و چالاک هستند!

خدمات
یکی از نقاط ضعف تلیسمان، کمبود لوازم‌یدکی این خودرو و قیمت بالای آن‌ها در بازار است. همچنین مجموعه فنی این خودرو پیچیدگی بسیار بیش‌تری درمقایسه با تویوتا دارد و همین می‌تواند هزینه نگهداری آن را به‌طرز چشمگیری افزایش دهد. در بخش خدمات نیز تویوتا خودرویی است که در هر جای کشور می‌توان قطعات و مکانیک آن را یافت و مشکلی از بابت نگهداری این خودرو وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =